2019. feb 04.

Garázsolás 3

írta: effiksz
Garázsolás 3

újabb 'tapasztalatok'

img_20181125_114935.jpg

Kicsit elmaradtam a garázs befejezésével kapcsolatban az utóbbi hónapoban, de talán most sikerül pótolni ezt is

Ugye a story ott mardat abba, hogy a Fahon által otthagyott bontószökevény szerkezetet 2 srác kívülről rendbe rakta még augusztusban. Én meg az életveszélyes tetőt novemberben....

Hogy kívülről úgy nézzen ki, ahogy azt 'megálmodtuk' a színeket fel kellett hordani az épületre.
AZ építkezésből maradt pár doboz érintetlen Milesi, azzal kentem át a fa borításokat (tűzfalakat, cserepek alatti 'dobozokat'. Mindenhol 2 rétegban került fel az anyag, figyelve az időjársra.
Ugye nem sok mindent jó csinálni 10 fok alatt és 30 felett - ilyen a festés is. Kora délelőtt és késő délután dolgoztam rajta, merthogy a hidegben a festék dermed és nem kenhető olyan jól (gondolom a fa sem szívja be megfelelően), a nagy melegben meg ahogy kentem azonnal száradt, és csíkos lett az eredmény...
Egy levegővel egy nagyobb területet kentem, azt is deszkánként, osztásonként - hogy azonos fafelület azonos színű legyen. Nem egy nagy mutavány, ha az embernek van némi affinitása az ilyen munkákhoz (faház esetén talán akad ilyen is :) ), annyi, hogy a vízszintes felületek alulról festése nettó sz0pás volt. Valószínüleg azóta van teniszkönyököm is :D

A szigetelt falfelület kezelése más tészta volt. Oda ugye fehérszínű nemsvakolat került.
Emberünk, akivel csináltattam volna először látatlanba 1500 HUF/nm-t mondott, majd a helyszínen közölte, hogy annyira nem sikerült jól a szigetelés felrakása/ragasztása, így javítani kellene sok helyen, hogy a vakolat kifogástalan legyen, úgyhogy 2500ért neki is esne.
Kis gondolkodás idő után másnap felhívtam, és kértem, hogy csak a kritikus helyekhez nyúljon a vakoláson kívül (a garázs hátfala rohadtulnemérdeklehogynézki), és ezt 1800ért vállalja négyzetméterenként. Gondolkodási időt kért. 2 hét szótlan csönd után felhúztam magam, pár zsútúb videó után vettem 2 újabb szerszámot:

1) hengert az alapozó felhordásához

2) roszdamentes simítót a vakolat felhordásához

Őszintén szólva a alapozó felhordása az első 3 perctől eltekintve nettó sz0pás volt. Az elején pörgött a henger mint aki tudja a dolgát, később viszont mikor jóól megszívta magát, 2-3 kilóval megerősödve, már szívás volt terelgetni a függőlegs falon létráról... Nem egy varázslat, csak szívás :)
A vakolat felhordását igazság szerint élveztem is. nyugodtság, csend, alkotok valamit :)
Azt mindenki mondta már az elején, hogy kell egy kis gyakorlás hozzá, illetve egybefüggő részeket egyszerre kenjük le - ügyelve szintén a hőmérsékletre is.
Sikerült 5-10 fok között dolgozni állandóan, mikor mennyit. Az legnagyobb falat 3 alkalommal sikerült megcsinálnom, látszik is rajta. Ahol az ember abba hagyja majd újra kezdi másnap (akár 30 perc múlva is), ott már az 'illesztés' igen csúnya lehet. Gyakorlásnak jó volt (kb 9x2.5 méteres falszakasz). Amikor éreztem magamban a tudást, nekiestem a kátható részeknek is. 3 kisebb falat sötétedés után csináltam reflektor mellett - ahhoz képest nem is lett annyira szörnyű :)  (ha laikus tekint rá, akkor goh@dt jónak tűnik, hozzáértő azért lát benne hibákat - de ez már annyira nem érdekel). A legnagyobb utcafronti falat 1 napig kengettem (7-8 munkaóra bennevolt), szükségszerűen 2-3 perces szüneteknél nem többel... Ha megállok vele, biztos csúnya lett volna, de így szerencsére számomra elfogadható eredményt kaptam. Nomeg, így az egészet tekintve a zsebemben maradt közel egy százas, és még mozgtam is egy kicsit :)
Ja igen, a vakolat felhordása: először is valami elektromos keverő célszerszámmal keverjük át egy vödr tartalmát. 1 marék vakolat a simítóra, óvatosan kb 45°os szögben falranyomni, majd felhúzni a falon tartva. Először minden anyagot felraktam a simítóról egy csíkba, majd még 2-3 másik sávot mellé, majd az új részeken áthúztam még párszor a simítót, hogy a felesleges anyagot összeszedjem. Ha ez megvolt, mentem tovább (fölfele, oldalra - helyzetfüggő). Az elején célszerű kevesebb anyaggal kezdeni, így kevesebb jut a földre is :D

Ahogy közeledett a tél, erősen elgondolkoztam rajta, hogy a garázs tetejével is kellene valamit kezdeni. Sajnos már kívülről látszott rajta, hogy a gerince meg van süllyedve. Egyszer rávettem magam, hogy egy kb középső gerendát kimadzagoljak, lássuk má' hogy mennyi van benne.

Arcom leszakadt.

6 méter keresztmetszeten 8cm hasa volt a kis falánknak. Nem hiába látszódott ez már az utcáról is.
Gyors tanakodás után 2 maradék masszívabb gerendát (20x20) méretre vágtam, majd beékeltem 2 fogópár alá, hogy egy esetleges nagyobb szél vagy hirtelen jött hó ne borítsa rá a már kész falakra....
Kicsit közelbbről szemügyre vettem a Fahon által odasz@rt  'elkészített' tetőt, és rá kellett, hogy jöjjek, kész csoda hogy 1 évet kibírt omlás nélkül.

  • a barna és piros részeket építették fel
  • vízszintes piros gerendák az 1+6 méteresek, bal oldalon szemléltetve a csavartöréses leszakadásos mókát
  • középen a függőleges gerendára terhelődött a tető súlyának nagy része, így az kapott egy kellemes hasat
  • zöld szerkezet amit később odacsavaroztunk

A 7 méteres fogópár fesztávokat (6m kersztbe + 50-50cm túllógás két oldalon) sikerült megcsinálniuk 6+1m-es palló párokból (5x15, azaz később kiderült hogy néha 4x14). Ezek egymáshogy rögzítését mindenhol 2-2 15cmes facsavarokkal oldották meg, amikből nem egy vagy kettő töröt el 1 év alatt. Egyszerűen az 1m-es toldás lefittyent a helyéről. A gerincet tartó merevítőket (egyállásos fedélszék?!) is hasonlóan rögzítették, helyenként a több mint 10tonna cserepet tartva elengedtek, szinte csak a szentlélek tartotta a súlyt.
(Ja igen, ez egy hasznos oldal lehet annak, akinek tetőgondjai vannak: Tankönyvtár)
A fenti linken található anyagot bogarászva úgy döntöttem, hogy nem várok azokra a 'mesteremberekre' akik a külső szigetelést rakták fel és hitegettek 3 hónapig, hogy majd jönnek.

  • Kerestem egy helyet, ahonnan ún. DOKA lábakat béreltem. Betonfödémek alá szokták használni, négyzetméterenként 1-1 darabot, így gondoltam az én pár tonnás tetőmmel is boldogulni fognak. 8db került napi kb 300 forintba.
    Némi segítséggel a 8 lábat beállítottuk, majd szépen lassan, egyesével piciket tekerve alábakon emeltünk a tetőn 4cm-t. Addig is recsegett ropogott az egész, ám mivel a toábbi fordulatok a tető egyik sarkának elemelését okozták (konkrétan leemeltük a falról a soktonnástetőt...), így ott kénytelenek voltunk megállni. a kezdeti 8cm-s görbületből 4 lett - a maradék 4cm már a garandák 1 év alatt szerzett szerkezeti átalakulásában vot keresendő...
  • Kitaláltam, milyen szerkezet illene ilyen fesztávhoz úgy, hogy a mostani ne omoljon a fejemre.
  • Megvettem az általam jónak ítélt faanyagot (5x10es pallók), méretre vátam őket (némi faragás is kellett, mert a kivitelzeő által használt anyag vastagsága 1cm-es szórást mutatott...), majd kaptak egy gombaölős kezelést
  • száradás után a csavarozás jött. 6os és 10es menetesszárakat vettem, azok mentek át a gerndákon megfellő anyákkal és fakötésű alátétekkel.
  • a korábbi eltört csavarok helyén a fát amennyire tudtuk a helyükre emeltük/húztuk asztalosszorítóval, majd megkapták azok is az átmenő csavarokat

Készre jelentés után 2 hét türelmi idő hátha a gerendák vissza állnak eredeti helyükre.
Nyilván nem...

Jöhetett a visszaengedés. Mivel balf@sz voltam, nem mértem meg a kezdeti és javított magasságát a padló/gerenda párosnak, így csak az érzésekre tudok támaszkodni: ahogy engedni kezdük a lábakat, semmi sem történt. Az emelési pózt a tető felvette, megtartotta, úgymaradt.

Öröm és bódottá', nem fog ránkomlani (ezt azóta 2 ács is megerősítette).
Öröm az ürömben:

  • a kivitelező az otthagyott életveszélyes sz@ré' nem kért pénzt
  • senkire sem omlott rá korábban...
  • a gerincben még mindig látszik a horpadás, de már kevésbé.
  • megtaláltam ezt a tetős könyvet, és meg is tudom osztani mindenkivel :)
  • 'megtanultam' vakolni, tetőszerkezete építeni/javítani

Már csak az jár a fejemben, hogy ha a garázs teteje annak szerkezeti hibájából valakire ráomlik, ki felelősége lett volna?! Az eredő anyagi kár kit terhelne?! A javítási költségeket én álljam... háhogyne'

Szólj hozzá

alapozó tető garázs has gerenda vakolás szigetelés csavar milesi milesi xgt fahon nyír-fahon