2017. júl 21.

Végjáték

írta: effiksz
Végjáték

száraz tények - hivatali ügyek

Annyi minden történt megint az utóbbi hetekben, hogy nehezen veszem rá magam ezek dokumentálására... Nopersze az sem segíti az ügyet, hogy el vagyok havazva keményen... Semmi panasz, csak na!

Node, szépen sorjában, az időrendet sajnos csak elnagyolva...

Talán kezdjük a száraz tényekkel...

Megszereztem a következő nagy számlapakkot, amivel be tudtunk menni a bankba ÁFA-t visszaigényelni. Ugye értékbecslőt nem szeretném kihívni már a befejezés előtt (szerencsére a számokkal tudunk úgy játszani, hogy ez kivitelezhető legyen)
Bevittem a számlákat a bankba. 'Szerencsére' nem volt bent az a kisassszonyka akinél eddig intéztem az ügyeimet - szabadságon van 2 hétig. Odaadom az új hölgynek a papírokat, mire visszakérdezett: 'Hol van az összesítő lista?'. Hogy micsoda?! Ilyenről eddig sem volt szó, és most se legyen már... Számlákat hoztam, vegye el, értékelje ki, adjon pénzt!
Nyilván nem mehetett így... :\   Kötötte az ebet a karóhoz, hogy neki azt az utasítást adták (köztük egy helyben lebonyolított telefonszbeszélgetésen keresztül a korábbi ügyintéző is), hogy szükséges leadnunk egy olyan listát, ami szerepel az összes leadott számla adatai (kelte, kiállító, sorszám, nettó, áfa, bruttó). Enélkül nem veszi át őket!
Úgyhogy hazamentem, előállítottam ezt a doksit (30-40 mindenféle számláról levadászni az adatokat nem sima), majd újra bevittem a már kiegészített anyagot. Sajnos sikerült elnéznem egy számlát (az otthondepo-tól kaptunk mindenféle papírokat - számlákat, díjbekérőt, előlegszámlát...-  és sikerült az egyiket a doksi írása közben elkevernem. Átvette, 10 perc alatt végeztünk is.
Jelenleg várjuk az ÁFA visszatérítést. Jó lenne ha megjönne, mert szükség lenne a végjátékhoz az összegre nagyon. Telefonon nem tudom elérni jelenleg őket (a 'mi' ügyintézőnk még mindig szabin, a helyetteshez meg nincs számom...), emailre meg persze nem válaszolnak 3 napja...

Értékbecslésről pár gondolat:
A bank ugye visszatartja az utolsó hitelösszeg kiutalását (5%) addig, amíg a használatbavételi engedély nincs meg. A mi esetünkben pont fordított a sorrend: kész a ház, használatbavételit (ami már csak tudomásulvétel - erről majd később) beviszem a bankba, utalnak. Ja, nem! Ha bevittem a papírt a bankba, akkor ők kiküldik mégegyszer az értékbecslőt, hogy nézze meg a már kész házat (amiről hivatalos igazolásunk van hogy kész). Ő számolgat, írogat, előterjeszt, majd lesz valami. ELKÉPZELHETŐ ugyanis, hogy az értékbecslő azt mondja, hogy még a hzá nem 100%, hanem csak 95, 90, akármennyi - attól függően hogy mit lát. Lehet, hogy van egy papírom ami azt igazolja, hogy kész minden, de a bank teljesen független ettől. Teljesen másképp is láthatja a dolgokat.
Ezzel vigyázni kell!
Nyilván nem szeretném még a használatbavételi eljárást sem elindítani addig, amíg nem vagyunk közel 100%-on, de akkor is jó tudni ilyeneket.

Mivel sajnos jelentős csúszást szedtünk össze, így egyre égetőbb a lakcím bejelentés kérdése nálunk. Ugyanis a gyerekeket szeptember 1-től az új helyre kell iratnunk - ott fogunk ugye lakni.
A beiratáshoz lakcímkártya kell (a suliban rugalmasak voltak, már felvették a gyermököt a listára, az ovi viszont szigorúan veszi a szabályokat, így velük nem sikerült még dűlőre jutni).
A lakcímkártyához 2 fontos dolog kell (bár megijesztettek tegnap másokkal is):

  • használatbavételi engedély (8-15 nap)
  • tulajdont igazoló papíros (a telek tulajdoni lapja a földhivatalból)
  • tulajdoni lapon a ház felvezetése (mivel újépítésű, így most beépítetlen telekként szerepel)
    • ehhez kell egy földmérő által készített vázrajz (kitudja mikor oldja meg) (a korábbi földmérő még azóta sem jelentkezett a korábbi pénzeiért - pedig én hívtam többször is! Így most mást fogok már keresni...)
    • ezt bevinni a használatbavételivel együtt a földhivatalba
    • a földmérési osztály 21 nap alatt el is végzi amit el kell (4 pénz ilelték)
    • továbbítják az ügyet az ingatlannyilvántartóknak, akiknek 30 napjuk van ezek után megoldani a dolgokat. (6600 egység illeték)

Szerencsére kiderült, hogy a tulajdoni lapon elég ha tulajdonosként fentvagyunk, nem kell a ház bejegyzése a lakcímkártyához. Még szerencse, mert így van esélyünk augusztus közepéig elintézni mindent. Egyéb esetben plusz 2 hónap legalább az átfutása, ami jelenleg nem megengedhető!
A lakcímkártya kiállítása helyben megvan. Amik kellenek hozzá:

  • korábbi lakcímkártyák
  • személyi igazolványok
  • kitöltött lakcímváltoztató papírok
    • a tulajdonosok egymás szállásadói
    • gyerekekét mind a két szülő írja alá
  • ház/telek tulajdoni lapja
  • új építésű esetén a használatbavétali engedély

(lábjegyzet: a hivatali ügyintézők többnyire segítőkészek voltak - volt aki másnapra kiderített dolgokat és visszahívott! :) )

 A használatbavételiről pár gondolat:

Jelenleg a 300m2 alatti házaknál egyrészt az építés megkezdéséről is ugye csak bejelentést kell tenni, ami ha nem tetszik a hivatalnak, akkor 8 napon belül megvétózhatják, másrészt a készre jelentés is egy 'használatbavétel-tudomásul vétel' eljárással küzdhető le. A háznak kész kell lennie minden tekintetben (víz villany fűtés bent, lakható az egész (nem csak a földszint/emelet)), viszont a kert részét állítólag nem nézik, nem számít bele a papír kiadásába.
Az ember kitölti egy statisztikai adatlapot (4. melléklet a 312/2012. (XI. 8.) Korm. rendelethez) mindenféle varázs dolgokkal

Az enaplóban vissza kell kapni az összes kivitelezőtől a munkaterületeket, le kell zárni a naplót, majd egy kivonatot kell az egészről szerezni valahogyan a rendszerből.
Szükséges egy műszaki vezetői nyilatkozat.
Be kell szerezni a kéményseprőktől az engedélyt/igazolást (nagyságrendileg 50 birodalmi egységért nézik meg a csövet és hitelesítik ugye, 2 hetes folyamattal lehet számolni)
Szükséges csatolni az összes építéssel/szerkezettel kapcsolatos engedélyt, tervet, tanúsítványt, mittomén'mit

Ha az ember ezeket beszerezte, akkor az ETDR rendszeren keresztül kell ezeket feltölteni.
A hivatal látni fogja az igényt, majd cselekszik. Vagy nem. Amennyiben 8 napon belül nem tagadják meg a kérvényt, akkor a kérvény benyújtását követő 15. napon az ingatlan használatba vehető.
Ugye így nem adnak semmilyen papírt erről, szóval azt is be kell valahogy szerezni (talán jelezni kell nekik, hogy igényt tartasz rá?!)
Ez ugye azt is jelenti, hogy nem feltétlenül jönnek ki ellenőrizni semmit adott esetben, csak megkapják a kérvényt, ránéznek és békén hagyják. De lehet hogy bejelentkeznek, és körbenéznek mindent (ilyen házat a környéken nem nagyon láttak még, úgyhogy várhatóan ez lesz... )

Egyelőre most ennyi, igyekszem a napokban némi képanyagot is előállítani és leírni azt, hogy a ház maga hogy is haladt :)
Végre van mit mutogatni :)

Szólj hozzá

otp számla tulajdoni lap értékbecslés használatbavételi ÁFA e-napló CSOK tudomásulvétel