2017. nov 08.

Végjáték 4

írta: effiksz
Végjáték 4

a papírmunka ésatöbbi

Megint hosszú idő telt el azóta, mióta nem jegyeztem ide fel semmit... Nyilván sok minden történt felénk minden tekintetben... Őszintén szólva kicsit már belefáradtam ebbe az egészbe (mármint az építkezésbe), így sok ingerem nem volt arra, hogy mindent leírjak... Most igyekszem pótolni valamilyen módon az 'elmaradásomat' :)

Mivel a költözés megvolt, így a lehető leggyorsabban szerettük volna az egészet hivatalossá tenni, azaz a használatbavételit megszerezni. Gondoltam, hogy pár papírt be kell szerezni, e-naplót lezárni, emberünk kijön, megnézi, hogy minden stimmel-e, majd 14 napon belül kapunk egy hivatalos elismervényt az utóbbi 1 év munkáiról. Nyilván. Tévedtünk. Nem először. Nem is utoljára...

Mielőtt a naplót zárni lehetne, pár dolgot teljesíteni kell:

  • szükség van egy használatbavételi engedélyre a közművektől
    • ELMŰ: személyes megjelenés irodában, igazolványok (talán tulajdonilap, esetleg adásvételi?! - már nem emlékszem :\ ). Pár perc alatt kezemben volt a hivatalos irat, amit e-naplóba is fel kell tölteni.
    • DMPV: korábban kaptam pár papírt tőlük, amit ki kellett tölteni, azokat kellett most leadni. MINDEN tulajdonosnak alá kell írnia őket, erre érdemes figyelni!
      A szennyvíz aknát át kell, hogy vegyék, ezek után adnak ki használatbavételi engedélyt. (ezt megelőlegezve is ideadták a papírt, nem kellett várnom arra, hogy vegyék a fáradtságot kijönni...)
      Ja igen, fizetni is kellett némi összeget: 31.750 egységet gomboltak le rólunk...
    • a kéményseprőtől kellett papír - ezt a látogatása után meg is kaptuk. Nyilván a megjelenése is pénzbe került (rég volt, és nem vagyok biztos az összegben, de 110 pénzt jegyeztem ide fel magamnak...)
    • Villamos vizsgálatról is kell dokumentum (érintésvédelem?!)
  • mindezek mellett ugye az e-naplót kellett rendezni
    • az előzőekben kapott anyagokat mindet fel kell tölteni a megfelelő szakipar mellé. Amihez nincs külön alnapló, ott a főfőfő naplóba mehet az anyag ('közös gyüjtőnapló')
    • minden jómunkásembertől vissza kell szerezni a munkaterületeket és le kell zárni az alnaplókat
  • szükség van egy földmérőre, aki készít egy 'Épületfeltüntetési vázrajzot', amit a földhivatalban záradékoltatni kell, majd elvileg 21 napon belül kész lehet. Ehez képest az aktuális státusz, hogy ők záradékolták a beadott anyagot, ám még azt valahova fel kell tölteni (hogy nekem, vagy annak akinek fizettem ezért?!) - jelenleg nincs vége a dolognak... Emberünk a munkájáért elkért 38.530 pénzt, plusz 10-et az ügy gyorsításáért... Nem ez volt életem legjobban elhelyezett tizese...
    Épp most derült ki, hogy 'amennyiben megszereztem a használatba vételit, akkor az építéshatóság látja az OÉNY feltöltést, majd intézkedik a földhivatal irányába a végleges bejegyzésről'. Pont.
  • kell a műszaki vezetői nyilatkozat, hogy minden rendben van

Nagyjából ennyi kell ahoz, hogy a használatbavételi papírt meg lehessen szerezni.

Nopersze, szükséges még egy apróság: mindennek kész kell lennie, ami az eredeti terveken szerepelt. A mi esetünkben a garázs votl a szűk keresztmetszet. Ugyanis az történt, hogy még az építkezés elején úgy határoztunk, hogy a garázst anyagi megfontolásból most nem készítjük el, hanem majd az építkezés végefelé beadunk egy ütemezést az egészre, a hivatal megengedi, hogy a garázst csak később építsük meg, használatbavételit meg adnak az eddig elkészültekre. Igen. Nem.
Értsd: mivel az építmény nem építési engedély köteles (300 légköbméter alatti lakóingatlan), így nem is használatbavételi engedély köteles, hanem 'csak' bejelentésköteles. Ami azt jelenti a mi esetünkben, hogy az egész procedúra nem ütemezhető. Azaz, hogy a garázs nélkül is papírt kapjunk (ami kell a banknak, mert persze addig az utolsó 10%ot visszatartják), ahoz módosíttatnunk kell a tervet, azt be kell adnunk az építésügy felé (fel kell tölteni a naplóba), meg kell várni, hogy elfogadják, és kész. Azaz ha jövőre a garázst is meg szeretnénk építtetni, új naplót kell nyitni, mindent előről kell kezdeni... MEGAF@SZ0M@T !!!

Szóval a jelenlegi státusz az, hogy nincs használatbavételink (nem jelentettük be, hogy kész) a hivataltól, ám a közművek szerint már minden megvan. A banki értékbecslő is volt kint, ő is 100%-ra jelentette a beruházást a bank irányába (így természetesen utalás is volt közben, már 'csak' a maradék 10% van bent...)
Így most azt várjuk, hogy a garázs is épüljön meg (lehetőleg még idén, a fagyok előtt...)
Ha megépült (a szerkezet), akkor már csak egy kis víz/villany szerelés, aljzatszigetelés/betonozás/csempézés van hátra, garázskaput kell szereznünk, valamint le kell festeni kívül és belül is... A ház után ez gyaloggalopp. Lenne. Ha nem lenne mindenem tele már az egésszel!
Eleinte élveztem, pörögtem, csináltam én mindent, de sajnos a több hónapot csúszó kivitelezés miatt belefáradtam...

Node, vissza a témához!

Miközben ezekre fényderült, még pár dolgot intézni kellett:

  • szemétszállítás: neten megtaláltam a helyi érdekeltségű céget, hívtam őket, írtam nekik mailt. Kaptam egy kitöltendő ívet amit az adásvételi másolatával együtt kellett visszaküldenem. Azon már fenn sem akadtam (csak kicsit), hogy a doksiban meg kellett NEKEM adnom, hogy az előző tulajnak mekkora kukája volt...
    A legnagyobb méretre fizettünk be, ami 8090 HUF negyedévente.
    Ezek után megküldték a matricát, amit a kukára kellett felragasztani. Azóta heti egyszer jönnek, és ürítik! :)
  • sittelszállítás: ~16m3-nyi szemetet termeltek a 'fiúk' ezalatt a bő fél év alatt. Ennek a papír és műanyag nagyrészét szelektáltuk, elvitték 'ingyé' a kukások (havonta egyszer szelektívet is visznek meghatározatlan maximális mennyiségben). A maradékhoz konténert intéztünk (olyat, amibe mindenféle szemét mehetett kivéve a veszélyes hulladékok).
    Egy 8m3-es ára 48.000 birodalmi egység volt.
  • lábazati szigetelés: hogy a beton alap oldalról is védve legyen az időjárás viszontagságaival szemben, így oda is szükségeltetik sigetelést rakni. Nekünk 8cm-es XPS került fel körbe (a garázshoz értelemszerűen még nem...) -> bruttó 215 pénz + 2500/nm nettó munkadíj
    • 42nm szigetelés (125 x 60-as méretben adják a lapokat) (~3000 HUF/nm)
    • ehhez megfelelő mennyiségű ragasztó, háló és dübel
    • illetve lábazati vakolat
  • Mivel a ház előtti kocsibeálló rész kb 50 éve nem volt megcsinálva (értsd: a vízelvezető árok helyén csak egy földhíd volt, agyagos földdel), így arra is költenünk kell, hogy legalább az autót ne a mocsárba állítsuk télvíz idején.
    • ehhez rendeltem 6m3 sódert, vagy 1t cementet illetve vashálót. Emberünk 80 pénzért csinálta volna meg a betonozást, de sajnos az élet természetesen itt is közbeszólt. Mivel a mozgatnivaló föld igen kemény lett az 50 év alatt, így at kézzel kiszedni nem lett volna ildomos. Kerestem egy földmunkás céget, akivel mint kiderült igencsak félreértettük egymást. Én szerettem volna a vízelvezető árkot kitisztítsák, valamint leszedjék a kocsibeálló elől/alól a 20cm földet, hogy oda mehessen majd a beton. Erre ők kiküldtek egy kisgépet, ami igen szenvedett a munkálatok során, így csak az árok kiszedéséig jutott. Ezért 25 pénzt adtam... Ja igen, ha mondtam volna nekik a telefonba, hogy 'tükröt kell leszedni', másképp alakult volna minden! :D
    • pár napra rá megtaláltam a korábbi gépest, aki a kertben dolgozott el az alapozás után némi földet. Ő azt mondta, hogy szívesen megcsinálja nekünk az egészet földmunkástól, anyagostól mindenestől 10 pénz/nm áron... 40nm + némi sallang...
      Mivel olyan dolgokat mondott, ami meggyőző volt, így kezetfogtunk (10cm-es kavicságy, K szegély, engedélykérés, ...)
      Engedélyköteles egy ilyen beruházás! Jobb erre is odafigyelni - előre!
    • szóval jelenleg ott állunk, hogy van egy kiásott 1m mély árkunk (ami miatt az autó azóta nehezen tud bejönni a kapun belülre), van egy rakás sóderünk és cementünk (ami később jól jöhet a garázs betonozásánál, esetleg a ház körüli járda készítésénél), illetve várnunk kell pár hetet a valódi kivitelezésre...

Ja igen, a költözést követően felmerült még egy apró megoldandó feladat:
A házon belüli összes padlót kezelni kellett még... Ugye 2 kisebb helyiséget megcsináltam én a korábban részletezett módon (3 anyaggal 3 rétegben kezelve, kézierővel), de a többi helyiség még váratott magára.
A korábbi festőket (akik a vizes helyiségeket kezelték) bíztam meg a feladattal mondván, ők szoktak padlókat csiszolni, lakkozni, így ez sem lehetetlen feladat a számukra.
El is mondtam nekik, hogy milyen anyagok vannak, mit olvastam róluk, én hogy használtam őket, stb...
Tájékoztattak, hogy ők tudják mi a dolguk, hogyan is kell ezt csinálni. Rendben. Mesterek vagytok, haj-rá!
Ennek az lett a vége, hogy a felső szinten a gyerekszoba sötétebbe lett mint terveztük, és még ma is ragad kicsit (sikerült 2 alkalommal is lekezelniük ugyanazzal az első réteggel, így szerencsétlen fa nem tudta felvenni az anyagokat megfelelően...), a folyosóról a felvitt matériát kétszer csiszolták vissza, mire elfogadhatóan nézett ki (így is sötétebb mint terveztük)... A földszintre már tapasztaltan érkeztek, mindenhol szép munkát végeztek...
Ezek alapján a tervezett anyagmennyiség persze, hogy nem volt elegendő (a boltban fogták is a fejüket az eladók, mikor elmeséltem a történetet...). Az, hogy kb kétszer annyi alkalommal jelentek meg, mint kellett volna és ezt szerették volna ránk verni, az már cask lábjegyzet...
Az ára ennek a bohóckodásnak nettó 3000/nm volt
Ezen is túlvagyunk!

Mikor már célegyenesbe láttuk a dolgokat (még a költözés előtt pár nappal), hívtunk egy takarító céget, hogy a házon belüli nagy koszokat rendezzék annak rendje és módja szerint. Sajnos ez sem sült el megfelelően. Ugye az, hogy a srácok még a takarítás közben is dolgoztak odabent, csak grátisz volt nekik és nekünk is. Az, hogy direkt jeleztük, hogy építezés utáni munkálatokhoz hívjuk őket, és megjelentek kb mindenféle eszköz nélkül, nem nagyon tudtuk hova tenni. Az, hogy egy nap alatt nem sikerült a tervezett takarítást megoldaniuk, ahol végigmentek ott is maradt erősen kifogásolható terület, ... Ja! Igen! 40 pénz, természetesen előre (netes rendelés...) Akkor ott is tanultunk valamit...

A házon belüli takarólécek, szegők még mindig hiányosak, várjuk azok befejezését is...

Mindezeket leszámítva minden szép és jó az új házunkban!
Mindenki élvezi az új, nagy tereket. Szeretjük az új konyhánkat természetesen, a kandalló melegét esténként. Van egy másodikszámú kutyusunk is, így már ketten őrzik a házat.
Ültettünk fákat is a hatalmas kertbe - reméljük meg is maradnak :)
Úton vagyunk az első 'saját' karácsonyunk felé...

Amint lesz megint kapacitásom és kedvem, úgy jönnek majd a képek is mind bentről, mind a külső részről... Csak legyek egyszer otthon világosban, hogy tudjak fotózkodni! :)

Szólj hozzá

sitt konténer takarítás kéményseprő padló szemétszállítás szigetelés kocsibeálló lábazat használatbavételi ELMŰ e-napló DPMV