2017. jan 08.

Pozitív bírálat, hegy és minden más

írta: effiksz
Pozitív bírálat, hegy és minden más

Avagy hogy ne kezdjünk egy új évet!

A legutóbbi banki móka végkifejlete a következő képpen alakult:
Három hetet ült még a bank az összes információn (számlák, értékbecslés ...) - persze én kb óránként néztem a számlámat, hogy ott-e a kívánt mennyiségű egység, majd a banki ügyintéző hölgy boldogan hívott, hogy a sok fejtörést követően sikerült a banknak túltennie magát a korábbi 2.2% 'hiányon', és sikerült kiutalniuk a következő adag pénzt!
Ollé!
Kérdem, hogy mennyit? 8%-át a teljes költségvetésnek!
Egynehányszor visszakérdeztem, hogy bzts jól hallottam-e (ugyanis kb 3x annyira nyámítottam). Tájékoztatott, hogy bizony ez annyi amennyi. Szépen le is vezette a matek részét:

  • Az értékbecslő által megállapított új hitelbiztosítéki érték 70%-ból kivonták a korábban kiutalt összeget, így kaptak egy számot.
  • Ezt a számot felosztogattók a támogatott hitel, piaci hitel, ÁFA és vissza nem térítendő összegek között, és utaltak mindenbőkl egy keveset. Mikor kérdeztem, hogy hogy sikerült a hitelek kalapja alá venni az áfát és a visszanemtérítendőt, akkor egy sima 'ez van'-nal elintézte a dolgot.
  • Így az összeg kb fele annak, amit korábban kaptunk
  • ami azt is jelenti, a korábbi pénz (12.2%) és a jelenlegi összegből (8%) kellene folytatni az építkezést
  • Tájékoztattam az ügyintézőt, hogy ebből a 8%-ból csodát nem tudunk tenni: megvesz a kivitelező '3 gerendát', majd odahordja a helyszínre és kész is vagyunk... Nem nagyon értette a dolgot - foylton csak azt hajtogatta, hogy majd az értékbecslő mond rá valamit. Mondom ha az előző utalás a HB értéken alig dobott valamit, akkor a mostani kevesebb pénzből vajon hogyan fogunk tudni nagyobb HB értékugrást végrehajtani?! - hááát majd az értékbecslő.... VÁÁÁÁÁÁ - köszönöm MÓNI!
  • Ja igen, kiderült az is, hogy szemptember környékén volt némi változás a CSOK ÁFA terén, és már nem simán vissza adják a bevitt számlák áfatartalmát 5M-ig, hanem készültségi fokkal arányosan adják vissza 5M-ig... így ebből jelenleg max 500 pénzt utalhatnak.... Persze erről senki sem szólt nekünk a szerződéskötés előtt s után...

Mivel nem tudtam, hogy most akkor mi a +!%$Ł-t kezdjünk amgunkkal, mert ugye jelenlegi állás szerint az építkezés megáll, így felhívtam az értékbecslőt, hogy mondjon valami okosat.
Kedves, segítőkész legény mint mindenki ebben a szép történetben. Beszélgettünk egy órát és arra jutottunk, hogy a jelenlegi helyzeten valahogy túl kell lendülni (....), majd a következő pénzeket használjuk fel arra, hogy valami látványosat produkáljunk a házból: külső falak, födém, tető! Ha ezek megvannak (úgy ahogy ő gondollja), akkor ez 39%-os készültségi foknak fog megfelelni! Mondom neki, hogy ugye tudja, hogy ez nem egy téglaház, és itt az ütemezések, arányok kicsit máshogy alakulnak mint a téglaház esetében. Ő tudja persze, de nem tud mit tenni - a program köpi ki a számokat. Köszi! ....

Nakéremszépen! Ez már nem is helyzet, hanem szituációóó!
Van egy alapunk ami elvitte a költségvetés 10%-át. Van 8%-i pénzünk. A következő becslési szint 39% lesz.
18%-ból kell 39%-ot előállítani. Értem! Semmi akadálya!

Oldjuk meg!

Beszéltem a kivitelezővel, akivel arra jutottunk, hogy a következő elérendő szint anyagára kb 11% pénzegységet emészt fel. 11-8 = 3. Három százaléknyi pénzt kell szereznünk valahonnan de gyorsan, hogy ne álljon meg minden - mindezt úgy, hogy a telekvásárláskor a nullához igen közeli állapotba kerültünk.
Semmi gond: keresünk valakit, aki tud kölcsönözni nekünk pár hónapra némi birodalmi egységet.

Mire kitaláltuk volna, hogy hogy is kerüljünk ki ebből a történetből, a banki ügyintéző újra telefonált: találtak még némi pénzt, amit gyorsan át is utaltak!
Kérdem, hogy hogyan?
Ja, hát igazam volt (mármint nekem), hogy a vissza nem térítendő és az ÁFA összege nem függ az aktuális HB értéktől, hanem azt készültségi fokkal arányosan adják. Így utalnak még közel 3% pénzt. Hurrá! Haladunk!
Így ha minden jól megy (már pedig eddig minden így történt......), akkor a következő adag pénzből már talán kéményt és kandallót is lehet csináltatni... vagy villanyt... vagy belső gépészetet.... majd az értékbecslő megmondja!

Idő közben a kivitelezőtöl is kaptunk némi anyagot a kivitelezésre vonatkozóan. Még közel sem a teljsen dokumentáció, de végre valami!
Várhatóan január második felében vonulnak fel és hozzák az építményt 39%-ra!

Január első napjaiban sikerült a gépész kivitelezővel is aláírni egy papírt a külső munkákról - de sajnos addig nem tudnak kezdeni, amíg a sok föld ami az alap után maradt nincs elszállítva...

Mind eközben folyamatosan vadásztam a bontóra (mert ugye június óta nem sikerült elvinnie 30m3 földet) és az alapozóra (alapozás után közel 100m3 föld maradt a területen), mert az általuk ott hagyott föld/sitt keverék kellemes kis hegyláncott képez birtokunk szélén. Mind a ketten ígérték, hogy intézkednek, elviszik hamarosan...

hegylanc.jpg

Pár nap elteltével újra hívom a bontót egyszer, kétszer, nagyon sokszor - nem veszi fel.
Másnap is próbálom, harmadnap is, semmi... fél év után nem sikerüt érdemi áttörést elérnem az ügyben.

Eljött a karácsony. Nem piszkálom egyiket sem. Viszont 28-án újr apróbálom a lehetetlent! ÉÉÉÉSSSsss!

A nagy büdös semmi (az ígéreteken és kifogásokon kívü)! Szereli a bobketet, túl hideg van - fagyott a föld, zárva a bánya ahova a sittet vinné, meghalt valaki, .... igen változatosan kifogásol - kétsze rnem lövi el ugyan azt a sztorit!

Végre sikerült elérnem egy munkatársát, aki gyorsan átterelt hozzá - beszéljek vele. Mondom beszélnék én, de nem elérhető. Jaaa, hát biztos még pihen - elvégre két ünnep között vagyunk. Hmmm... De majd ő felhívja, és visszaszól hogy mi a helyzet.
Délután újra rátelefonálok, hogy még mindig nem értem el az 'úriembert'. Mondja, majd felhívja és visszaszól. Egy órán belül csörög a telefonom. Arról tájékoztat, hogy sikerült elérni az érintett felet, és másnap 9-re megy ki elvinni 2 kanyarral. Mennyi egy kanyar? Olyan 6-8m3.
Nem az igazi, de már haladás. Hívom a bontót, hogy mikor megy ki - megyek én is - persze hogy nem érem el... igen sok próbálkozással sem.
Potyára nem megyek ki egy szép munkanapon - másnap elmentem dolgozni, de terveztem, hogy meló után elmegyek arra megnézni mit sikerült-e bármit alkotnia.
Fárasztó munkanap után a telekre haladó úton 5 után jött az SMS, hogy mehetnek a kivitelezők, elvitt közel 30m3 anyagot. Óha! Az látványos szállítás, egy negyede a korábbi mennyiségnek! Már nem szabad, hogy hatalmas hegyek fogadjanak minket - inkább csak dombocskák!

Megérkeztünk.
Pezsgőbontás, tapsvihar!
Volt ott, láttuk a változást! Körbenéztünk (sajnos sötétben reflektor fénynél) és örömmel láttuk, hogy szállítás folyt ott.
De valami nem stimt. Telefont elő, régi képeket megnéz.
ÁHÁ!
Emberünk az egyik hegyvonulat végét eltúrta, át túrta, rá túrta! Valószínüleg vitt el onnan földet... Nem tudtuk pontosan megítélni - 120m3-ből 10 vagy 30 hogy mennyi?!

Ha már ott vagyunk elmegyek hozzá, felvíom a háza előtt, hogy merre van - látom persze a fényt a házban.
Felveszi, otthon van. Mondom akkro gyere ki, beszéljünk!

Száz szónak is egy a vége: váltig állította, hogy elvitt onnan 30m3-t, a többit már csak azért nem, mert nagyon fagyott a talaj, és nem tudta a gép belemeríteni kanalát. De amint enged az idő visszatér, és visz még el, mert kell az egyik helyre föld.
Úgy hagytam ott, hogy amint enged az idő, vigye a dolgokat el végre rendesen!

Távozva tőle még egyszer elkanyarodtam a tett helyszínére és konstatáltam, hogy inkább csak szé túrta a dolgokat. Lehet, hogy vitt el onnan valamit, de hogy nem 30m3-t, az biztos!

Másnap megint hívom, hogy NA! Persze, hogy nem veszi fel. Így hagytam ultimátumot neki (üzenetben) - egy hetet kap megoldani a helyzetet, különben én vitetem el a dolgokat és a cége kapja a számlát. 3 nap van hátra - válasz azóta sem érkezett. Holnap újra hívom. Az alapozót hasonló információval láttam el. Neki is 3 napja van.
Hogy mi lesz utána?! Majd improvizálunk!

ÉÉÉS csak hogy meg koronázzuk az eddigieket:
Tegnap böngésztem az alapról készült fotókat valamint a terveket, és sikerült rádöbbennem arra, hogy az egyik szennyvíz kiállást nem sikerült az alapozóknak kialakítani. Egyszerűen hiányzik az alapoból. Úgyhogy holnap felhívom a műszaki ellenőrt (hogy nem vette észre), az alapozót (miért nem csinálta meg és hogy hogy lehet javítani), a gépész kivitelezőt (miért nem rakta be a csövet a helyére úgy, mint a többit)....

Jól indul az év!

Szólj hozzá

föld bank víz bontás hegy értékbecslés hitelbiztosítéki érték gépészet kivitelező OTP CSOK